År
2023-
Team
Netta Korhonen
Joseph Harrington
Hanna Turesson Bernehed
Elin Engström
Läs mer
Genomförda projekt
Förnyelselabbet har rekryterats in för att leda arbetet och därmed säkerställa en högkvalitativ strategisk design och innovationsprocess på vetenskaplig grund. I nära samarbete med Samhällskontraktets processtöd, forskare och de olika initiativens initiativägare bidrar Förnyelselabbet med processledning och strategisk design.
Samhällskontraktets mission är att ”Tillsammans lösa komplexa samhällsutmaningar, skapa lärande, främja hälsa, sprida kunskap och insikter genom målmedveten och innovativ samproduktion mellan Samhällskontraktets parter, invånare, civilsamhälle och näringsliv.”
Utifrån den missionen byggs ett antal innovationsportföljer upp med forsknings-, utbildnings- och innovationsinitiativ, för att ta fram lösningar samt stärka forskning och utbildning. Samhällskontraktet är nu i ett skede där processledingskompetens behöver tas in för att stärka den egna kapaciteten att leda tvärprofessionella och tvärvetenskapliga processer.
Förnyelselabbet vill tillsammans med Samhällskontraktet påbörja en gemensam resa att medskapa koncept inom Samhällskontraktets två fokusområden med de metoder som man tagit fram sedan 2016.
Tillsammans kan Samhällskontraktet och Förnyelselabbet hitta strukturer under och efter samarbetet för att skala upp lärandet i Samhällskontraktet kopplat till forskning och utbildning, inom parternas organisationer samt i samarbetet som inkluderas från civilsamhälle och näringsliv.
Samhällskontraktet och Förnyelselabbets gemensamma samhälleliga mål är att invånare och olika samhälleliga aktörer samarbetar på nya sätt utifrån ett vetenskapligt grundat systemperspektiv med designmetodik för att tillsammans gå i riktning mot ’Alla barn och unga lyckas’ samt ’Välmående självständiga äldre’.
Aktiva projekt
- Normförskjutning i skolan: projektet syftar till att bättre förstå upplevelserna av normförskjutningar i skolan och konsekvenserna de får för skolans förmåga att hålla elevernas lärande i och utanför klassrummet.
- Samverkan för ökad närvaro i förskolan
- Unga vuxna utan arbete eller studier: projektet syftar till att utveckla, testa och skapa evidens för ett arbetssätt för samordning av en komplex konstellation av aktörer som möter gruppen unga och vuxna utan arbete eller studier genom kontinuerliga ”post mortem” konferenser.
- Mätandets paradox: projektet syftar till att skapa nya uppföljningsprinciper baserade på barnperspektiv som stöttar verksamhetens utveckling och vidare stärker barns delaktighet i demokratiska och sociala processer – fundament för ett mer hållbart och inkluderande samhälle.
- Väva lärande: projektet syftar till att leda och skapa processer för hur lärandet mellan olika initiativ inom Samhällskontraktets två fokusområden ’Alla barn och unga lyckas’ och ’Välmående och självständiga äldre’ kan sammansvävas.
Vill du göra ett labb ?
Vill ni skapa ett liknande labb i er verksamhet för att väcka era värdeord till liv utifrån vardagspraktiken.
Hör av er till pia@fornyelselabbet.se